Dieta

Dieta kobiety planującej zajść w ciążę

Niemal każda przyszła mama doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży odgrywa niebagatelną rolę w prawidłowym rozwoju płodu. Jednak – co warte podkreślenia – równie istotna jest dieta przed planowaną ciążą, czyli w okresie, w którym kobieta dopiero przygotowuje się do tego niezwykle ważnego wydarzenia. Każda kobieta planująca zajść w ciąże powinna pamiętać o tym, iż jej organizm potrzebuje około trzech miesięcy na pozbycie się wszelkich szkodliwych substancji i zgromadzenie niezbędnych dla rozwoju dziecka witamin i minerałów. Dlatego przygotowania do zajścia w ciążę warto rozpocząć od odpowiedniej diety.

Witaminy

Zdrowa i zbilansowana dieta przed ciążą powinna zawierać jak największą ilość witamin, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W tym przypadku szczególną rolę odgrywają witaminy z grupy B, które wspomagają wydzielanie hormonów płciowych, wzmacniają organizm, poprawiają odporność i regulują poziom cholesterolu. Wszystkie te elementy są nie tylko niezbędne do poczęcia dziecka, ale także prawidłowego i bezpiecznego utrzymania ciąży. Najwięcej witaminy B znajduje się w orzechach, nasionach, roślinach strączkowych, chudej wieprzowinie i wołowinie, nabiale, rybach, jajkach, awokado, bananach, ziemniakach, marchewce, burakach, pomarańczach i wszystkich produktach pełnoziarnistych.

Inne kluczowe witaminy w tym okresie to witamina E i C, które wpływają na prawidłowe działanie układu rozrodczego i wspomagają krążenie krwi (w tym także w macicy). Dlatego też dieta przed ciążą powinna być bogata w orzechy laskowe, migdały, ziarna zbóż, tłuste ryby, owoce cytrusowe, jabłka, pomidory i paprykę. Spożywanie tych produktów zwiększy szansę na zajście w ciążę i jej zdrowy przebieg.

Minerały

Dieta przed planowaną ciążą powinna być bogata nie tylko w witaminy, ale także w minerały. W tym przypadku szczególną rolę odgrywa żelazo, które zapobiega niedokrwistości i osłabieniu odporności. Jadłospis diety przed ciążą powinien zawierać rośliny strączkowe, orzechy, buraki, suszone morele i korzeń pietruszki.

Drugim równie ważnym minerałem jest wapń, który zapobiega osteoporozie i wspomaga zdrowy rozwój płodu. Najlepszym źródłem tego pierwiastka jest oczywiście mleko i wszystkie jego przetwory (jogurty, sery, twarogi). Dodatkowo można sięgać po alternatywne źródła wapnia, takie jak sardynki w oleju, suszone figi, szpinak, brokuły czy soję.

Dodatkowo jadłospis diety przed ciążą powinien obejmować produkty bogate w magnez, selen i cynk. Rola tych pierwiastków jest niezwykle ważna, gdyż magnez jest niezbędny do prawidłowego podziału komórek, a cynk i selen regulują cykl menstruacyjny i zapobiegają poronieniom. Zatem dieta przed planowaną ciążą powinna obejmować drób, ryby, produkty zbożowe, kakao, kiełki i jaja.

Niezwykle ważnym uzupełnieniem diety przed ciążą są nienasycone kwasy tłuszczowe i bioflawonoidy. Ich największe źródło znajduje się przede wszystkim w rybach oraz owocach i warzywach.

Odpowiednia dieta przed planowaną ciążą odgrywa bardzo ważną rolę. Dlatego warto zadbać o codzienne spożywanie produktów bogatych w niezbędne witaminy i minerały. Ich najlepsze źródło to produkty spożywcze, jednak w niektórych przypadkach warto rozważyć właściwie dobraną suplementację.

 

 

Copyright © 2018. Powered by WordPress & Romangie Theme.